Wednesday, April 18, 2007

Hang Tuah and The Ready Made Heroes


Hang Tuah dan lima sahabat/bersaudara adalah pahlawan Melaka yang terbilang itu selalunya disebut-sebut orang melalui cerita Hang Tuah sahaja. Tetapi jarang sekali nama-nama seperti Hang Lekir, Hang Lekiu dan Hang Kasturi disebut-sebut. Setelah Tuah bunuh Jabat dalam episod Jebat Durhaka dan Peminangan Puteri Gunung Ledang, tamatlah sudah hikayat Hang Tuah diketahui orang.

Tetapi tahukah anda bahawa dalam lipatan sejarah yang tidak terlipat orang kerana luas pembukaan kainnya, ada cerita-cerita legenda yang menarik dijadikan cerita perihal sahabat-sahabatnya yang lain. Contohnya, keris taming sari makan tuannya kerana petapaannya tidak cukup 44 hari kerana Batara Majapahit mengarahkan supaya Taming Sari parajurit Majapahit itu supaya turun dari gunung dan berlawan dengan Hang Tuah. Nak tak nak dia terpaksa turun. Dan selain Tuah yang memiliki kris sakti Taming Sari itu, sahabat-sahabatnya yang lain juga mempunyai senjata sehebat keris Taming sari, percaya atau tidak?.

Dalam kajian memunafaatkan kepelbagaian mencorak cerita supaya tidak membosankan penuntun, selalunya perkara menokok tambah menjadi eliment pertama ramuan membina cerita. Contohnya, Kasturi, anak melayu yang tak jadi dicinakan itu, sebenarnya mempunyai kekasih yang bernama Dang Senangin ( nama ikan kot). Memang benar asalnya dari laut, dari dasar laut. Kerana kasihkan Dang Senangin itu, Kasturi berbalah dengan penghuni di laut itu. Di ambilnya perisai penerang dasar itu sehingga tidak ada lagi cahaya yang menerangi benua mereka. Selain dari itu dia juga turut merampas kapak kembar bernama Halalintar (terjamahan dari bahasa keling) kepunyaan Gelengang Adi Candra dari benua Keling yang termashur namanya di kalangan bangsa mereka. Kerana itu Adi Candra tidak lagi pernah bercukur rambutnya.

Selain dari itu Hang Lekir pula memiliki tiga bilah tombak atau lembing. Tiga Lembing setia ini dikatakan mempunyai kesaktian yang amat tinggi luar biasanya. Di lontar dengan sebutan kata saja, baik di depan atau di belakang tembok pasti akan terkena sasarannya semacam guided missile. Begitu juga keadaannya dengan senjata sahabat-sahabat yang lain, tidak ada kurang bandingannya.

No comments: