Wednesday, March 28, 2007

Tarung

Tarung adalah sebuah lagi kapal pejuang dan pengangkutan untuk penjelajahan udara dan angkasa. Kekuatan injennya adalah booster selari yang terdapat pada bahagian belakang kapal ini. Berberapa buah senjata penangkis dilengkapkan untuk pertahanan dari pejuang musuh yang sentiasa berlegar mencari lawan. Kapal ini berbentuk haksegan yang berupa seekor penyu jantan. Bahagian turetnya pula terletak dibahagian depan dan terdapat dua bahagian lengan yang tidak sama panjang. Dalam episod DUWI kegunaan kapal ini adalah untuk membawa Tengku Duwi dari benua Batayam (Indonesia) ke benua Melayu (Malaysia). Sepanjang perjalanan kapal ini diiringi oleh beberapa pesawat pejuang sebagai langkah keselamatan walaupun kapal ini mempunyai kelengkapan pertahanannya sendiri.





Tumasik 1 satu daripada kapal angkasa dalam episod DUWI





"Tumasik 1" ini adalah kapal angkasa 3 dimansi yang akan digabungkan dengan animasi 2 dimansi dalam episode "DUWI". Mengikut kata penerbitnya beberapa adigan dalam episod itu akan digabungkan dengan animasi 3 dimansi ini adalah cubaan menaik taraf mutu persembahan episodik cerita itu sendiri.

Kapal angkasa Tumasik 1 ini adalah nama panggilannya saja dan tidak ada kena mengena dengan negara Singapura atau rajanya Sang Nila Utama. Pada awalnya kapal angkasa ini telah diberi nama Majapahit, tetapi memikirkan nanti ada orang dari seberang buat tuntutan susah pulak nak ulang alik. Kapal angkasa ini walaupun canggih menjangkau zamannya, tetapi mengikut ceritanya, kapal ini selalu rosak dan kuat makan minyak. Digunakan pada perang angkasa semasa dengan zaman STar Wars, tapi disebelah asia. Semasa buat tempahan spasifikasinya tak le serupa dengan design millinium falcon kepunyian George Lucas.

No comments: